top of page
  • Forfatters billedeScandinavian Travel

KØRSEL I RUNDKØRSLER I ISLAND

Ligesom i resten af ​​Europa kan rundkørsler i Island skabe problemer for dem, der kommer fra lande, hvor de slet ikke er almindelige. Hvis dette er dit tilfælde, så bliv ved!


Hvis du planlægger at køre i Island, er du måske interesseret i at finde ud af mere om færdselsreglerne, før du sætter dig bag rattet. Og selvom du måske er fokuseret på ting som hvilken side af vejen islændinge kører på – den rigtige, hvis du ikke vidste det – kan du faktisk blive overrasket over at høre, at du burde være bekymret for noget helt andet. Faktisk er det landets rundkørsler, der potentielt vil volde dig mest ballade. Lad os forklare hvorfor.


Følg færdselsreglerne


Så du har forladt biludlejningskontoret  i Reykjavik og er klar til at tage på vejen i Island til dit livs ferie. Du er bekendt med hastighedsbegrænsningen på ringvejen og i Reykjavik. Du har hørt nok om enkeltsporede broer til at vide, at du skal udvise ekstrem forsigtighed for at undgå en frontal kollision med noget, der kommer den anden vej. Du forstår, at vejtilstanden kan variere betydeligt mellem de berygtede  F-bjergveje  og den velholdte asfalt på ringvejen. Du ved endda, at det er ulovligt at køre terræn på Island.


Rundkørselsregler i Island


Det betyder, at du er god til at gå – ikke? Ikke helt. Indtil du har fået styr på rundkørselsreglerne i Island og i særdeleshed har du lært at køre i to-sporede rundkørsler, skal du ikke tage afsted, i hvert fald ikke i trafikken. Mange besøgende er ikke bekendt med sådanne regler, så du er ikke alene, hvis du undrer dig over, hvad du gik glip af. Sådan kører du rundkørsler i Island.


Vik på Island


Det, der holder trafikken i gang på steder, hvor der er rundkørsler, er, at bilisterne alle forstår, hvem der har forkørselsret. Hvis det er tydeligt, hvem der har fortrinsret, filtrerer de ind og væver sig ud som i en musikløs ballet. På et sted, hvor der er lige så lidt trafik, som der typisk er i Island, bør det være næsten økologisk og absolut stressfrit. Bortset fra at det ikke er det, og det skyldes en misforstået færdselsregel.


I Island, i en to-sporet rundkørsel, er det køretøjer, der optager den inderste vognbane, som har forkørselsret. De køretøjer i den yderste vognbane må give efter.


Tænk et øjeblik på, hvordan det er i dit eget land. Du ser? Vi vil vædde på, at det modsatte er sandt, eller at du gennemsøger en kopi af din motorvejskode for at prøve at finde ud af det. Hvis du overvejer at tjekke den islandske version, så lad være. Der er intet om reglerne for kørsel i rundkørsler, udover at du ikke må parkere på en. Forkørselsretten er mere en accepteret konvention snarere end en lov, hvilket er godt og vel, så længe alle kender og respekterer sådanne konventioner.



Øget turisme bringer sine udfordringer


Og deri ligger problemet: Den mærkbare stigning i turismen i løbet af det sidste årti har rejst et par problemer, hvoraf et er, at islandske rundkørselstraditioner ikke gifter sig med dem i andre dele af verden. Det er alt sammen meget godt, islandske køreskoler lærer nye chauffører, at de har fortrinsret, hvis de bruger den inderste vognbane, indtil føreren af ​​bilen ved siden af ​​dem blev lært et andet sted, at det stik modsatte er sandt. Før du ved af det, har den ene chauffør skåret den anden op, og du ser på krøllede vinger og bulet stolthed.


En sådan forskel i hverdagens praksis, uanset om det rent faktisk er lov eller ej, giver anledning til problemer. Selvom dødsulykker stadig er utrolig sjældne i et lille land som Island, har der været et stigende antal mindre alvorlige ulykker, der kan tilskrives en så modstridende praksis. Det er selvfølgelig nemt at sige, at alle bilister skal følge reglerne og konventionerne i det land, de kører i, men de skal vide, hvad de er først.


En undersøgelse fra den islandske vej- og kystforvaltning af ulykker, der skete i rundkørsler fra 2011 til 2015, viste, at næsten en fjerdedel af dem involverede udenlandske bilister. Det er et uforholdsmæssigt højt tal sammenlignet med antallet af lejere kontra lokale. Og tallet er endnu mere bekymrende, når man ser på kryds, der frekventeres af turister. For eksempel ved rundkørslen, hvor ringvejen møder vejen til Thingvellir, stiger det tal til næsten to tredjedele.


Rundkørsler på Island - En hovedpine for fremtiden?


Der er en voksende debat om, hvad der kan gøres for at gøre islandske rundkørsler mere sikre. En løsning er at forbedre kommunikationen med potentielle lejere og sikre, at  biludlejningsbureauer i Island  informerer chauffører om, at de bliver nødt til at ændre deres adfærd ved landets rundkørsler.


En anden, måske mere kontroversiel, foreslår, at det burde være islandske chauffører, der ændrer sig, for at bringe landet på linje med resten af ​​verden. De, der går ind for en så drastisk ændring af politik, hævder, at det ville være lettere at omskole en befolkning på 300.000 mennesker - og de samme mennesker ville have lettere ved at køre til udlandet, når de holder deres egen ferie. I fremtiden vil det sandsynligvis også vise sig at være en hovedpine for dem, der ønsker at introducere selvkørende biler, da de skal omprogrammeres for at tage hensyn til den alternative konvention.



Når det er sagt, burde dette stadig ikke give potentielle lejere anledning til alarm. Trafikmængden og ulykkesfrekvensen i Island er meget lavere, end den er mange af de steder, turisterne kommer fra. At køre i Island er statistisk set sikrere end i mange lande i verden – og især for læsere af denne blog, som nu ved, hvor de skal være særligt opmærksomme.

4 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

תגובות


bottom of page